Zeeland: Het verslag

We moesten allemaal vroeg uit bed om de bus niet missen. De bus haalde op drie plaatsen mensen op die mee wilden met de excursie. We begonnen in Hardinxveld-Giessendam, daarna stopte de bus bij metrostation Capelsebrug en tot slot bij de school Guido de Brès. Om acht uur konden we met een volle bus richting Zeeland vertrekken. Gelukkig was het droog, maar wel fris.

Onze eerste stop was bij de haven van Stellendam. Om bij het strand te komen, moesten we eerst een dijk over. We stelden onze telescopen op en pakten de verrekijkers erbij. Al snel zagen we verschillende soorten vogels, onder andere een grote groep Brandganzen, Tureluurs, Wulpen, Kluten en een Slechtvalk die overvloog. Sommige mensen hoorden ook nog een Cetti’s Zanger. Onze volgende bestemming was natuurgebied ’t Volgerland, bij Ouddorp. Bij ‘t Volgerland zat een grote groep Brandganzen en onderweg zagen we ook nog een Buizerd vliegen. Er zwommen veel eenden, zoals Slobeenden, Smienten en Tafeleenden en zelfs wat Pijlstaarten. Iemand dacht een Roerdomp het riet in te zien vliegen, maar die konden we niet terugvinden.

roodborsttapuit
Klik op de foto voor een groter formaat

Daarna reden we richting de Brouwersdam. Daar aangekomen gingen we in twee groepen verder, de ene ging lopend en de andere groep bleef in de bus. Langs de dam liepen er op het eerste gezicht alleen Scholeksters, maar als je beter keek, zag je kleine foeragerende Paarse Strandlopertjes en Steenlopertjes tussen de stenen.

Paarse Strandloper Arinde den Ouden
paarse strandloper Bram R
Klik op de foto voor een groter formaat

De andere dieren die we zagen langs de Brouwersdam waren: de Middelste Zaagbek, veel soorten meeuwen, een nieuwsgierig groepje Zeehonden, een Grijze Zeehond en in de verte een Zwarte Zee-eend. Een van de meeuwen had een blauwe ring om de poten (zie de foto), deze meeuw is doorgegeven via een speciale website. We kregen een life history terug , Life history rapport YHAZ. Ook zaten er veel Roodkeelduikers, die prachtig te zien waren door de telescoop, en ook aardig wat Kuifduikers. Er zit vaak een Slechtvalk op een een of ander bouwwerk midden in zee en die zat er vandaag ook weer.

Slechtvalk Brouwersdam
Geringde zilvermeeuw (1)
Grijze zeehond II
Grijze zeehonden I
Grijze zeehonden III
Klik op de foto voor een groter formaat

De bus vervolgde zijn reis en stopte bij de Stompe Toren. Onderweg moesten we ook nog even stoppen bij een tankstation. Toevallig genoeg vloog er toen een Blauwe Kiekendief langs, een vrouwtje, jagend over de akkers. Op weg naar de toren spotten we nog drie hele gave IJsvogels. Eentje konden we al helemaal goed zien omdat de IJsvogel op een grote buis langs het water stond. Daarna vloog hij weg en kon je hem goed op een tak zien zitten. Dit was voor mij een heel gaaf moment.

In de Stompe Toren zelf was er veel informatie te vinden over de dieren die er te zien zijn. Op de top had je een goed uitzicht over heel de omgeving. Vanaf de toren konden we op een gegeven moment een groepje Reeën een dijk over zien steken. Naast de toren zaten een paar Zwarte Ruiters. Na veel zoeken zagen we aan het einde, net voor we de bus in moesten, in de zee een groepje Bruinvissen, die af en toe boven kwamen. Uiteindelijk zag iedereen ze.

Plompe Toren I

Bruinvis ingevoegd net naamn

Daarna gingen we weer de bus in om op te warmen en verder te rijden richting de Prunje (ook wel Plan Tureluur genoemd. De Prunje is een speciaal ontwikkeld natuurgebied voor verschillende soorten vogels. Daar zagen we een Zwarte Zwaan, een Pijlstaart en we konden vrij dichtbij een paartje Middelste Zaagbekken zien zwemmen. Ook zwommen er Nonnetjes, een mannetje en twee vrouwtjes. Daarna gingen we weer verder.

Zwarte Ruiters en Tureluurs
Klik op de foto voor een groter formaat

Inmiddels kwamen we aan bij de volgende en laatste stop: Battenoord. Battenoord was misschien nog wel de meest bijzondere plek van de excursie! Vanaf een dijk konden we goed een grote groep Chileense en Europese Flamingo’s zien. In de bus werd verteld dat er momenteel in dit gebied Europese Kanaries en Fraters te zien waren. Wij gingen als eerste op pad om de Fraters te bekijken. Fraters zijn kleine vogeltjes die je niet vaak in Nederland te zien krijgt. Wij hadden geluk want we vonden ze al snel. Ze waren met zijn drieën druk met pikken in de grond. Daarna liepen we naar een gebiedje waar andere excursionisten enkele Europese Kanaries hadden gezien en ook horen zingen vanuit de dichte struiken. We hebben lang staan kijken, maar jammer genoeg zonder resultaat.

Frater Arinde den Ouden
Frater II_naam
Klik op de foto voor een groter formaat

Onderweg naar huis zagen we ook nog veel soorten vogels, zoals de Blauwe Reiger, de Grote en Kleine Zilverreiger en veel soorten eenden. We zagen ook veel Buizerds. Om een uur of vijf werden we weer afgezet bij ons opstappunt. Dit was het einde van een hele leuke excursie naar Zeeland. We hadden deze dag in totaal ongeveer 95 vogelsoorten gezien, met daarnaast dus Bruinvissen, Reeën en zeehonden.

Geschreven door Maurits Flikweert

Ga verder naar de soortenlijsten